Istnieją okresy rozwojowe szczególnie wrażliwe na rozwijanie zdolności matematycznych.
Z badań przeprowadzonych przez prof. Gruszczyk-Kolczyńską wynika, że co piąty pięciolatek jest wybitnie uzdolniony matematycznie. W wieku sześciu lat wysokimi uzdolnieniami matematycznymi odznacza się co czwarte dziecko. W grupie pierwszoklasistów natomiast wybitne uzdolnienia wykazuje już tylko co ósmy uczeń.
Innowacyjny „Program rozwijania uzdolnień matematycznych dzieci” autorstwa prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej stworzony przy pomocy pani Ewy Zielińskiej został napisany specjalnie dla naszej placówki. Od roku szkolnego 2012/2013 wdrażamy go, począwszy od oddziału przedszkolnego.
„Chcielibyśmy, aby matematyka, która jest królową nauk, przekazała koronę z brylantem naszym dzieciom” – mówi wicedyrektor Wioletta Jenderko odpowiedzialna za koordynację innowacyjnego programu nauczania matematyki w naszej szkole.
Zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej przeprowadza diagnozę uzdolnień matematycznych dzieci w oddziale przedszkolnym. Diagnozujemy możliwości umysłowe i uzdolnienia matematyczne, wspomagamy rozwój umysłowy uczniów i prowadzimy edukację matematyczną dostosowaną do ich potrzeb. Organizujemy zajęcia zgodnie z założeniami konstruktywistycznego modelu uczenia się.
Zależy nam, aby dzieci polubiły matematykę i kreatywne myślenie. Kształtujemy w dzieciach odwagę, pewność siebie, samodzielność w myśleniu, wewnętrzną motywację i inspirację do dalszego zdobywania wiedzy. Nie podajemy gotowych algorytmów i rozwiązań. Dzieci pełnią rolę asystentów i pomagają innym dzieciom. Uczymy w sytuacjach zadaniowych, badawczych i zabawowych, stosując metody aktywizujące, dzięki temu uczniowie sami dochodzą do wniosków, prezentują swój tok rozumowania oraz zgłaszają różne sposoby rozwiązania problemów. Tym samym stają się samodzielnymi i aktywnymi konstruktorami swojej wiedzy i umiejętności.
„I nie chodzi o to - jak twierdzi profesor Gruszczyk-Kolczyńska - by wychować połowę populacji na matematyków, lecz by zaszczepić pewien typ myślenia i by uniknąć porażek szkolnych na wczesnym etapie”.
Uważamy, że dzieci są jak diamenty. Wystarczy tylko dobry szlif wykonany ręką fachowca. Wiemy, że dzieci to owocna inwestycja. Chcemy o nie szczególnie zadbać.
Nasza szkoła jako jedna z nielicznych oferuje naukę języka angielskiego w wymiarze siedmiu godzin tygodniowo. Aby w pełni wykorzystać ten czas, nauczyciele języka angielskiego: Ewa Rowińska, Aleksandra Włodarczyk, Aneta Gajewska i Michał Dubieniecki opracowali innowacyjny program ‘I CAN DO MORE’, rozszerzający język angielski na wszystkich etapach edukacyjnych (wychowanie przedszkolne, szkoła podstawowa, gimnazjum), który przyjęto uchwałą RP nr 2/13/14 i którego wdrażanie rozpoczęto w roku szkolnym 2013/2014. (Dotyczy on wyłącznie treści rozszerzonych, wykraczających poza realizowane w szkole podstawowe programy nauczania.)
Program ‘I CAN DO MORE’ obejmuje doskonalenie wszystkich sprawności językowych, czyli mówienia, rozumienia ze słuchu, czytania i pisania z uwzględnieniem różnic między brytyjskim i amerykańskim angielskim. Znacznie zwiększa zakres integracji z przedmiotami nauczanymi w szkole, zwłaszcza takimi jak historia, przyroda, biologia, geografia, chemia, matematyka, poprzez wprowadzanie słownictwa z tych dziedzin, czytanie i oglądanie materiałów popularnonaukowych oraz realizację projektów indywidualnych lub grupowych związanych z wybranymi przedmiotami. Program nasz rozszerza też wiedzę o kulturze i historii krajów anglojęzycznych, między innymi w oparciu o lektury i filmy.
‘I CAN DO MORE’ zakłada indywidualne podejście do ucznia: każdy może osiągnąć taki poziom, na jaki pozwalają jego predyspozycje językowe. W związku z tym nasz program realizuje treści umożliwiające uczniom chętnym i posiadającym odpowiednie predyspozycje przystąpienie do egzaminów MOVERS, KET, PET i FCE. Stanowi także doskonałą bazę dla przygotowania do konkursu przedmiotowego z języka angielskiego dla gimnazjum, organizowanego przez mazowieckiego kuratora oświaty.
Mamy nadzieję, że nawet jeśli uczniowie nie opanują całego rozszerzonego materiału zawartego w programie, to mając na co dzień kontakt z tyloma aspektami języka angielskiego będą ten język lepiej rozumieć, ‘czuć’ i będą się nim pewniej posługiwać. Może nawet go pokochają?
Prywatny Zespół Szkół jest od 2012 roku uczestnikiem Programu Partnerskiego Addvantage prowadzonego przez British Council. W programie tym biorą udział instytucje i szkoły oferujące kursy przygotowawcze do egzaminów Cambridge English, takich jak First Certificate in English, Cambridge Advanced Examination in English, YLE, KET, PET i inne. Uczniowie naszej placówki od wielu lat z sukcesem przystępują do tych egzaminów, zdobywając certyfikaty językowe na różnych poziomach.
Więcej informacji na temat programu Addvantage jest dostępne na stronie internetowej British Council.